de 7 spellen van Parelli

TERUG CONTACT

 

The seven games van Pat Parelli (meteen ook de zoektermen voor YouTube)

Je kunt al deze spellen op de grond doen en daarna vanuit het zadel. Je paard wordt er meewerkend van en jullie bouwen een lichaamstaal op die voor allebei begrijpelijk is. Het doel is communicatie en veiligheid. Na de games kun je verder gaan met patronen, ook van Parelli. Dit zijn spellen die gebaseerd zijn op de 7 games maar die je fantasie op gang helpen om creatief te worden en te blijven zodat het leuk en uitdagend blijft voor mens en paard om samen te spelen. Met de nadruk op spelen en samen zijn.

Game #1: "The Friendly Game" oftewel het vriendenspel
Je moet het paard letterlijk overal kunnen aanraken met allerlei voorwerpen zonder ontwijkend of verdedigend gedrag. Eventuele "moeilijke plekken" moet je oplossen voor je verder kan. Je begint klein met het aanraken met je handen. Later gebruik je ook voorwerpen zoals de carrotstick, waarmee je ook op de grond kunt slaan in de hogere levels. Je kunt het zo gek maken als je wilt: paraplu, zakjes, belleblaas… Je paard moet overal aan wennen.

Game #2: "The Porcupine Game" oftewel het stekelvarkenspel
Bij dit spel wordt je geleerd hoe je het paard leert wijken voor constante druk, en wel voor zo licht mogelijk. En niet alleen op de meest voor de hand liggende plaatsen, maar overal. Je moet het hoofd met een zachte vingerbeweging omlaag kunnen brengen, of het paard door zachtjes tegen de neus te duwen achteruit laten lopen, of de achterhand weg laten draaien door op de flank te duwen. 

Je gebruikt hiervoor 4 fasen. Fase 1 is zachtjes vragen. Je bouwt op naar fase 2, 3 en uiteindelijk 4. Meer fases zijn er niet. Fase 4 moet effectief zijn, anders is het geen fase 4. Als je de fasen hebt opgebouwd en gestopt bent daar waar je paard week voor de druk (al is het maar een millimeter) dan laat je het paard met rust (niet belonen: wegnemen van de druk is de beloning). Geef je paard ruim de tijd om de ervaring te verwerken. Daarna doe je de oefening opnieuw. Begin weer met fases 1 en bouw op als het nodig is. Vaak heeft je paard al niet meer zoveel druk nodig. Paard laten rusten en opnieuw beginnen. Niet langer dan een paar minuten per keer in het begin.

 Game #3: "The Driving Game" oftewel het drijfspel
Bij dit spel gaat het er om dat je het paard gehoor leert te geven aan een suggestie. wijken door een ritmische beweging. Lichaamstaal is hierbij erg belangrijk. Het principe is hetzelfde als bij Game #2, Door je hand of de carrotstick of een touw ritmisch te bewegen ontstaat er een druk. Of door jezelf groot te maken. Of door naar het paard toe te lopen. Voor die “suggestieve” druk zal het paard ook wijken.

Alle games hierna zijn combinaties van spel 1, 2 en 3

 Game #4: "The Yoyo Game" oftewel het jojo spel
Bij dit spel wordt het paard geleerd om met ritmische druk achteruit en vooruit te lopen, en vooral om in een rechte lijn te lopen. De mens blijft hierbij stil staan (of zitten), en wie het minst zijn voeten beweegt is in de paardentaal de leider. Je begint met fase 1: wiebel met je vinger voor zijn gezicht. Fase twee: beweeg het touw mee, fase drie is heftiger wiebelen. In fase 4 zal de sluiting van de haak van het touw zijn gezicht raken. Wees 1 keer effectief, daarna zal het waarschijnlijk niet meer nodig zijn. Dit is moeilijker voor ons dan voor het paard, omdat je bang bent hem pijn te doen. Herhaal de oefening zoals bij Game #2,

 Game #5: "The Circling Game" oftewel het cirkelspel
Het paard stapt, draaft of galoppeert in een cirkel om je heen. Bij dit spel wordt het paard geleerd om zelfstandig zijn gang te behouden, en dat het rustpunt bij de mens ligt. Dus zolang het paard gaat in de gang die je wilt, doe je helemaal niets. Niet meedraaien, niet wijzen, niet kijken. Alleen reageren als hij stopt of in een andere gang overgaat. Ook wordt er geleerd om het paard een bepaalde richting op te laten lopen, en om op afstand zijn achterhand te "ontkoppelen". En ook hier geldt weer dat degene die het minst zijn voeten beweegt de leider is. Onder andere hierom wordt er niet meegedraaid met het paard, maar pak je achter je rug het touw over in je andere hand.

Game #6: "The Sideways Game" oftewel het zijwaarts spel
Bij dit onderdeel wordt geleerd het paard zijwaarts te laten lopen bijvoorbeeld bij een hek of muur in level 1 en midden in de bak in de hogere levels. Je doet dit door Game #3 toe te passen op afwisselend de voorhand en de achterhand.

Game #7: "The Squeeze Game" oftewel het knijpspel
Hierbij wordt het paard geleerd door nauwe openingen te gaan, over voorwerpen heen te springen of onderdoor te kruipen.